© 2021 – intoAction
Privacyverklaring
Privacy protection
Apple’s nieuwe e-mail Privacy Protection functie is live: wat je moet weten en doen
Iedere marketeer die met e-mail bezig is stuurt vaak op de typische “e-mail open” KPI. We kennen allemaal de “A/B open tests” op basis van onderwerp of tests op verschillende tijdstippen en/of dagen. Met de nieuwe e-mail privacy protection functie van Apple is dit binnenkort verleden tijd. Is dit het einde van een tijdperk? We nemen je mee.
“De nieuwe functie voorkomt dat je als zendende partij weet wanneer contacten je e-mail openen. Ook wordt het IP-adres gemaskeerd zodat het niet gekoppeld kan worden aan andere online-activiteiten of gebruikt kan worden om de locatie van de ontvanger te bepalen.”
Statement vanuit Apple - juni '21
Kijkend naar het huidige e-mail client marktaandeel zien we dat Apple met een aanzienlijk percentage (bijna 50%) vertegenwoordigt is in de markt. De verwachting is dan ook dat andere providers het voorbeeld van Apple snel zullen volgen. Deze trend zien we bijvoorbeeld ook terug komen bij de webbrowsers.
E-mail client marktaandeel tot 31/08*:
- Apple iPhone - 37%
- Gmail - 34%
- Apple Mail - 10%
- Outlook - 6%
- Yahoo! Mail - 4%
- Google Android - 2%
- Apple iPad - 1%
- Outlook.com - 1%
- Samsung Mail - 1%
- Windows Live Mail - 0%
*bron: emailclientmarketshare.com
We kunnen concluderen dat de “e-mail open” KPI weg gaat vallen. Betekent dit dat je als marketeer niet meer kan meten en sturen? Sta je weer in het donker? Volgens ons zeker niet!
Tips & tricks
Deze verandering vraagt wel om aanpassing van het huidige beleid. De volgende tips en tricks kunnen zorgen voor een nieuwe focus en meer sturing:
- Focus je op de meer relevante metrics zoals click-to-convert en omzet per contact.
- Leer je contacten beter kennen waardoor je hun profielgegevens meer en beter in kan zetten. Zet bijvoorbeeld een preference centre op.
- Bepaal vervolgacties op basis van de meer relevantere metrics die een betere indicator zijn op het gebied van engagement met je database.
- Focus je niet alleen op nieuwe aanmeldingen, maar zorg dat je de bestaande contacten behoudt en bedient met relevante content. Dit zorgt voor meer acties (clicks, etc.) bij die bestaande contacten.
- Zorg voor een goede list hygiëne door het actief uitschrijven van contacten die geen waarde toevoegen aan je email marketing strategie.
- Tot slot; zorg voor een betrouwbare reputatie als zender zijnde, zodat je e-mails in de inbox blijven komen.
Klaar voor de start?
Er valt een parallel te trekken naar de cookieless world. Velen hebben geprobeerd om eerst op een technische manier om de beperking heen te werken. We zien daar dat dit niet meer genoeg is. Het heeft geleid tot een nieuwe aanpak op het gebied van data-collectie op het web.
Voor e-mail geldt versneld hetzelfde. Herijk jezelf als organisatie, onderzoek je doelen en leer je doelgroep nog beter kennen en werk vanuit relevantie. Natuurlijk vertelt “open rates” over hoe effectief je onderwerpregel is, maar het geeft niet aan hoe succesvol je bent als bedrijf in het “engagen” met je contacten.
Samenwerken