In dit artikel neem ik je mee in het opstellen van goede KPI’s aan de hand van een KPI framework dat ik heb ontwikkeld en toegepast tijdens diverse trajecten binnen verschillende organisaties.
Het opstellen van goede Key Performance Indicators (KPI’s) is een belangrijk aspect van data-gedreven digital marketing. In dit artikel neem ik je mee in het opstellen van goede KPI’s aan de hand van een KPI framework dat ik heb ontwikkeld en toegepast tijdens diverse trajecten binnen verschillende organisaties. Met dit framework stel je KPI’s op die je op een objectieve manier laat kijken naar de effecten van je marketing activiteiten, focus aanbrengen in de loop van een campagne of project en waarmee je onderweg kan bijsturen.
In mijn ervaring zijn gesprekken over KPI’s vaak een uitdaging, het verloopt moeizaam, chaotisch en je vindt moeilijk overeenstemming. Dat is precies de reden dat ik werk met het KPI framework, dit zorgt namelijk voor een gestructureerd proces om samen te komen tot de juiste KPI’s. Het framework bestaat uit 5 stappen die, mits allemaal juist gevolgd, zorgen voor kwalitatieve digital marketing KPI’s. In dit artikel gebruik ik voorbeelden vanuit een campagne-context, maar het is net zo toepasbaar op projecten, programma’s en zelfs teams.