© 2021 – intoAction
Privacyverklaring
Overal ter wereld creëren mensen een fijn thuis met de slimme en inspirerende verlichting van Philips Hue, een van de merken van lichtbronnenproducent Signify. De transitie naar een nieuwe D2C-website met een geavanceerd e-commerceplatform was dan ook een heel logische. Een belangrijke eerste stap daarin was ‘project Flare’. AEM-expert Joyce Bombay en deliverymanager Rachel Vermeulen namens het intoAction-team aan het woord over dit unieke migratieproject.
Content Management
Capability Building
Digital Activation
“Signify had bij de splitsing van Royal Philips het oude Classic UI-platform overgenomen met onder andere alle componenten. Die waren dus niet meer onderhouden”, vertelt Joyce. “Met ons Flare-team hebben we de transitie van een Classic UI- naar een Touch UI-platform begeleid from scratch. We zijn echt in het diepe gesprongen. Uiteindelijk gingen in totaal 47 landen over op het nieuwe platform en de lokale teams moesten vertrouwd raken met de nieuwe technieken en werkwijzen. De nieuwe werkwijze geeft Signify de mogelijkheid om met één druk op de knop een global campagne uit te rollen. Hierdoor wordt de time-to-market verkort en is het schaalbaar. En misschien wel de grootste uitdaging: tijdens de migratie moest de shop openblijven en sales blijven genereren. Terwijl wij de website vernieuwden, werden er wereldwijd volop campagnes gedraaid en contentpagina’s gemaakt. Het was letterlijk building the plane while flying.” Wat het project nog meer uniek maakte? “Het Flare-project vormt samen met project voor Cooper Lighting Solutions de start van een reeks contentmigraties bij Signify”, legt Rachel uit. “We zetten hiermee de toon voor toekomstige projecten, dus continu leren en verbeteren was echt een must. ”
De brug slaan tussen business en IT, dat is intoAction ten voeten uit. Zo ook bij project Flare. “We wisselden continu van stoel”, zegt Rachel. “Bij de business zitten wij op de stoel van development en bij development op de stoel van de business. Zo brengen we twee compleet andere werelden samen.”
intoAction is al jaren partner van Signify en werkt ook mee in de digitale operatie. Dat bleek in dit project een groot voordeel. “We hadden een steady vijfkoppig expertiseteam – bestaande uit Chris, Nienke, Leon, Claire en Kevin – met kennis van de operatie. Heel waardevol, want we opereerden op het snijvlak van digital activation en capability building”, legt Rachel uit. Het hele team heeft zijn eigen operationele ervaring bij Signify goed benut. Onder andere tijdens de analysefase, legt Joyce uit. “We hebben alle componenten van het oude platform in kaart gebracht en geanalyseerd. Op basis daarvan hebben we de hele architectuur opgeschoond, requirements opgesteld en IT ondersteund bij het bouwen van componenten en inrichten van het AEM-platform in lijn met de businessdoelen en de operatie van Philips Hue.” Het vernieuwen van alle locales, het uitrollen van nieuwe landen en de overdracht naar de staande organisaties gebeurde op een agile-werkwijze. “We hadden sprints van twee weken. De ene week een go-live en de andere week de overdracht naar de staande organisatie. En dat 47 keer”, . “Deze cyclische manier van werken stelde ons in staat om continu improvements door te voeren.”
En improvements, die zijn er zeker. Om een paar voorbeelden te noemen: de efficiency is verbetert doordat de website op global niveau onderhouden kan worden en we hebben gezorgd dat de brand-, legal en UX-requirements bijna volledig embedded zijn in het systeem. Lokaal kunnen marketeers sneller nieuwe content live laten zetten. Meerdere nieuwe locales uitrollen? Dat kan nu in slechts één dag. En zo zijn er nog diverse andere verbeteringen, zoals de onderhoudbaarheid, door one-source-of-truth en automatisering, en de gebruiksvriendelijkheid, zowel voor AEM-experts als voor bezoekers. “Het platform hebben we zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt, zodat alle AEM-experts er makkelijk mee kunnen werken.” Rachel en Joyce zijn trots op wat ze samen met hun collega’s hebben neergezet. Joyce: “Wat ik vooral gaaf vind, is dat wij een sterk fundament gebouwd hebben, waar andere merken in de nabije toekomst van gaan profiteren. Doordat we in ons team elkaar aanvullen met kennis en kunde, is het een groot succes geworden.”