© 2021 – intoAction
Privacyverklaring
Capability Building
Content management
De 21 verschillende marktsegmenten van Nouryon hadden de afgelopen decennia ieder hun eigen variant op dit document ontwikkeld. De uitdaging was niet alleen om tot één vast ontwerp en format te komen. Maar ook om de product data sheets automatisch door het PIM-systeem in verschillende talen te laten genereren in PDF-vorm. Zodat medewerkers alleen nog maar de juiste informatie in de juiste velden in hoefden te voeren en het systeem de rest voor zijn rekening zou nemen.
Nadat we alle 3600 product data sheets hadden verzameld, kwam de eerste grote uitdaging: 21 bedrijfstakken op één lijn krijgen en samen één template bepalen voor alle product data sheets.
Van dat afstemmingsproces hebben we samen met de klant veel werk gemaakt. We toonden aan hoeveel efficiënter de organisatie wordt als het PIM-systeem automatisch product data sheets aanmaakt. En dat je daarvoor keuzes moet maken.
Als de template bepaald is, ben je er nog niet. Na het
koppelen van de ruwe data aan de nieuwe template
volgde een ontzettend belangrijke stap: data
cleansing. Het opschonen van alle informatie. Is de
informatie compleet? Klopt het? Staan er geen
schrijffouten in? In deze fase wordt het verschil
gemaakt in dataconsistentie. Vervolgens moet je die
schone data voorbereiden voor migratie naar het
systeem en na inladen valideren.
Inmiddels zijn alle 3600 producten inclusief specificaties opgeslagen in het PIM-systeem. De product data sheets worden automatisch gegenereerd in diverse talen. Vanzelfsprekend met de juiste Nouryon branding en een éénduidige formulering voor kleuren, maten en vaste termen. Kortom: we hebben een herkenbare en consistente merkbeleving gerealiseerd.
Dat het proces flink vereenvoudigd is, het systeem automatisch PDF’s genereert en de individuele product data sheets niet meer langs een vertaalbureau
hoeven, heeft tot een behoorlijke kostenbesparing geleid. Het enige wat medewerkers nu hoeven te doen, is de juiste data in het PIM-systeem zetten.
De rest gaat vanzelf. Komen er nieuwe divisies of producten bij? Dan gaat de implementatie van die producten een stuk sneller dan voorheen. Dankzij ingebouwde rapportages kan het management precies zien waar een nieuw product zich bevindt in het implementatieproces en welke informatie nog ontbreekt.
Tot slot zijn de producten van Nouryon nu stukken beter vindbaar en vergelijkbaar op de website. Het PIM-systeem is immers ook de motor onder de zoekmodule van de website. We vergeten het soms wel eens als we zo diep in de materie duiken, maar is dát uiteindelijk natuurlijk wel waar je het voor doet: de eindklant zo goed mogelijk helpen en bedienen.