© 2021 – intoAction
Privacyverklaring
Case AkzoNobel
AkzoNobel: Journey mining om klantreis datagedreven in beeld te brengen
AkzoNobel draait elk jaar de kleur-van-het-jaarcampagne. intoAction’er Lara Heesterbeek ging voor de verfmultinational aan de slag. Haar doel? De customer journey op de campagnewebsite inzichtelijk maken op een objectieve, datagedreven manier. Dat leidde tot de succesvolle toepassing van een voor AkzoNobel nieuwe methode: journey mining.
Klant: AkzoNobel
Capability Building
Marketing insights & optimization
Journey mining
Capability Building
Marketing insights & optimization
Journey mining
De uitdaging
De uitdaging van de klant
“De campagne loopt via meerdere kanalen en er wordt veel geld in geïnvesteerd”, vertelt Lara. “Onze opdrachtgever zocht een manier om de klantreis en de pijnpunten daarin beter in beeld te brengen, om op basis van die inzichten de campagnepagina’s tussentijds te optimaliseren en bij te sturen. Het dashboard en de kpi’s die gebruikt werden, boden daarvoor niet voldoende mogelijkheden.”
Innovatief
De intoAction-aanpak
Lara en haar collega gingen met AkzoNobel om tafel om de belangrijkste doelen en kpi’s samen vast te stellen. “Vervolgens kwamen we tot de conclusie dat deze uitdaging vraagt om een nieuwe manier van denken. We overtuigden AkzoNobel om de traditionele analytics-tools, zoals het dashboard, te verrijken en te investeren in journey mining. Een methode die in finance en logistiek veel gebruikt wordt onder de noemer process mining, maar in digital marketing nog relatief nieuw is. Hierbij kijk je naar ruwe data, verzameld in een megatabel. Je ziet precies wat een bezoeker doet. Elke interactie, elke hit, de hele flow van de bezoekersreis. Dit alles maakten we zichtbaar met een visualisatietool. Heel erg leuk om zo innovatief bezig te zijn.”
Inzichten
Dit leverde het op
De nieuwe methode leidde tot waardevolle, datagedreven inzichten in de journey van websitebezoekers. “Geen aannames, maar feiten”, benadrukt Lara. “Een waardevolle aanvulling op de traditionele brainstormsessie waarbij een team van marketeers zich zo goed mogelijk probeert in te leven in de klant. Door journey mining kregen we onder andere inzicht in de paden met de hoogste conversie. Hierdoor konden wij een verbetervoorstel doen om juist naar die paden meer verkeer te sturen. Wat uiteindelijk zorgt voor een hogere return on investment.” Opvallende inzichten waren er ook. Zo bleken naast de kleur van het jaar de pagina’s over neutrale wit- en grijstinten onverminderd populair. En bezoekers waren meer geïnteresseerd in productdetails dan in inspiratieartikelen. Voeding om de campagnewebsite datadriven te optimaliseren!
Dit zegt de klant
“intoAction maakt ons dagelijks leven makkelijker door mee te werken in de operatie én inspireert ons om nieuwe capabilities te ontwikkelen, zoals journey mining.”
Vanja Mlaco, head of digital performance bij AkzoNobel
Resultaat
Reactie van de klant
Ook Vanja Mlaco, head of digital performance bij AkzoNobel, is positief over de innovatieve-aanpak. “Wij willen de value voor onze klanten verhogen. Dat kunnen we doen op basis van aannames en onderbuikgevoel, maar beter is het om dat te doen met de data waarover we beschikken. intoAction bracht ons op het spoor van journey mining. Deze methode biedt ons kwalitatiever inzicht in hoe onze klant beweegt. Het mooie daarvan? We zien hierdoor heel duidelijk dat er niet één customer journey bestaat. Door journey mining kunnen we inzoomen op elke klantgroep en de campagne daarop aanpassen.” De samenwerking met intoAction ervaarde Vanja als prettig. “intoAction maakt ons dagelijks leven makkelijker door mee te werken in de operatie én inspireert ons om nieuwe capabilities te ontwikkelen, zoals journey mining.”
Succesverhalen
Benieuwd waar wij nog meer aan werken?
Elke organisatie en elke opdracht is anders, kijk hieronder waar wij nog meer aan werken?
Neem contact op
Meer weten over ons werk?
Stuur dan een mail naar Willem Corbijn via onderstaande knop.
Stuur een e-mail