img
Case TMG
De Telegraaf: een digitaal team herinrichten vlak na een overname
Hoe stroomlijn je de manier van werken van een digital afdeling als je midden in een complex overnametraject zit? In die klus voor De Telegraaf beten we ons vast. Het team was verantwoordelijk voor het onderhoud en de doorontwikkeling van de websites van De Telegraaf en onderliggende merken zoals Vrouw.
Klant: Telegraaf Media Group

Capability Building

Digital Activation

img
Uitdaging
Wat was de grootste uitdaging?

De bijna vijftig digital specialisten in dit team hadden de afgelopen jaren al heel wat veranderingen meegemaakt. Overnames, stakeholders die kwamen en gingen, een IT-landschap dat in de loop der jaren zijn flexibiliteit verloren was. Daardoor waren er gaten in kennis en in de samenwerkingsflow ontstaan. De organisatie streefde verder naar een stabiele website, bestand tegen piekbelasting en veilig voor invloeden van buitenaf.

Aan de start van dit project verliep de samenwerking tussen de redactie (de business) en IT niet goed.
De backlog werd niet goed geprioriteerd, keuzes werden gemaakt op basis van gevoel. En het team keek niet voldoende naar hoeveel baat de eindgebruiker - de lezer - precies heeft bij bepaalde nieuwe functionaliteiten. Er werkte een groep slimme, capabele mensen die heel zelfstandig opereerden,
maar te weinig naar een gezamenlijk doel toewerkten.

Rust creëren
Code freeze: een maand lang geen releases
Omdat er continu gereleased werd zonder goed ingericht proces, ging er te veel mis. Daarom hebben we een rustmoment gecreeërd. Tijdens een ‘code freeze’ van één maand hebben we enkel noodzakelijke punten van de backlog weggewerkt en de code gecontroleerd op juistheid en veiligheid. Verder was het echt even pas op de plaats, zodat we de tijd en ruimte kregen om de huidige situatie goed in kaart te brengen. We hebben het proces tot in detail geanalyseerd. Vanuit verschillende invalshoeken creëerden we vervolgens een totaalplaatje: we keken naar de mensen, het team, het product (de websites) en naar manieren van samenwerking. Daar hebben we diverse best practices langs gelegd: modellen voor ontwikkeling die hun sporen in de digitale wereld ruimschoots hebben verdiend. We kozen het model uit dat het beste aansloot en haalden daar dingen uit die voor De Telegraaf het meest relevant waren.
Dit zegt de klant
"Samen met IntoAction hebben we belangrijke stakeholders in de organisatie geïnterviewd. Hoe doe je de dingen die je doet? Waarom doe je dat zo? Als jij een wijziging moet doorvoeren, wat doe je dan? En dat zonder enig waardeoordeel. Zo kregen we goed inzicht in de huidige situatie en het bestaande proces."
Chris de Groot, Manager Operations Digital Innovation & Development bij De Telegraaf
Agile
Teamstructuren & processen opnieuw inrichten
Vervolgens hebben we de teamstructuren en processen opnieuw ingericht. De afdeling werkte voorheen naar grote releases toe. We zijn veel meer agile gaan werken. We hebben een sprintplanning gemaakt en de definition of done geformuleerd. We werken daarbij heel pragmatisch. De veranderingen vinden plaats in het werk. Het team levert al output: er worden sites live gezet, functionaliteiten ontwikkeld. Ondertussen ontwikkelen we door en wordt het proces steeds verder verfijnd.
img
Werkzwijze
Best practices
Collega Willem Corbijn aan het woord: “Als je vanaf nul begint, duurt het ontzettend lang voordat je resultaat ziet. Door zo’n best practice te volgen, zet je razendsnel stappen. De best practice klakkeloos implementeren is trouwens ook niet wenselijk. Dan krijg je te maken met beperkte relevantie en daaruit voortvloeiende weerstand. Dus kozen we een aantal zaken uit om direct in te voeren. We maakten o.a. de rollen expliciet. Mensen wisten ineens wat hun plek was in het geheel en wie waarvoor verantwoordelijk is. Daardoor kwam het team in beweging en bij elkaar.”
Minder fouten, meer begrip, betere sfeer
De manier van werken en ook de fase waarin een release zit is door de duidelijke beschrijving veel helderder geworden. En dat helpt: als je precies weet wat jouw rol is in het geheel en weet wat je moet doen, doe je minder snel aannames. En dus maak je minder fouten. Teamleden voelen zich bovendien veel meer betrokken. De sfeer in het team is stukken beter en ook de relatie tussen IT en de business is flink verbeterd.
Dit zegt een collega
“Bij dit soort trajecten is het heel belangrijk om met een onafhankelijke partij te werken die van buitenaf naar binnen kijkt. Anders zit je snel verstrikt in politiek en de dagelijkse hectiek. IntoAction heeft echt bijgedragen aan die helikopterview.”
Chris de Groot, Manager Operations Digital Innovation & Development bij De Telegraaf
Let's go!
Gestructureerd developen en releasen
De Telegraaf kan nu gestructureerd developen en releasen. Sturen doen we op basis van data, samenwerken vanuit gevoel. Het bedrijf neemt nu veel rationelere data driven beslissingen over doorontwikkeling en nieuwe functionaliteiten. Het ontwikkelproces is schaalbaarder en veiliger geworden. De backlog wordt veel beter weggewerkt, de websites zijn veel stabieler en sneller. Tot slot kan de digitale afdeling nu veel beter inspelen op de wensen van de interne organisatie.
img
Succesverhalen
Benieuwd waar wij nog meer aan werken?
Elke organisatie en elke opdracht is anders, kijk hieronder waar wij nog meer aan werken?
Neem contact op
Meer weten over ons werk?
Stuur dan een mail naar Willem Corbijn via onderstaande knop.
Stuur een e-mail
img